TERA möter socialtjänstens framtida behov
Socialtjänsten står inför stora utmaningar i att möta de ökade behoven som den demografiska utvecklingen medför. Den nya socialtjänstlagen betonar tidiga och förebyggande insatser samt en mer lätt tillgänglig socialtjänst, vilket ställer högre krav på att arbeta proaktivt, effektivt och nära invånarna. Bristen på resurser, både i form av personal och tid, försvårar möjligheten att genomföra dessa insatser på ett hållbart sätt och att stödja brukarna i att bli mer självständiga.
TERA är ett kommunikationsverktyg för personer med funktionsnedsättning och andra som har hjälp av textstöd till exempel personer med svenska som andraspråk. Med TERA kan socialtjänsten stärka kommunikationen både internt mellan personalen, mellan olika organisationer och i kontakten med brukare. När vi förstår varandra bättre är det lättare att vara proaktiv, fatta rätt beslut och tillfredsställa behov i vardagen.
Vi har en ökande andel av äldre i befolkningen. 39% av personer över 65 år har en hörselnedsättning som innebär svårigheter att delta i ett samtal med andra. Det finns också ett samband mellan hörselnedsättning och demens. Obehandlad hörselnedsättning innebär ett ökat omsorgsbehov med mer kvalificerade insatser.
TERA textar automatiskt med hjälp av AI, såväl telefonsamtal som videomöten samt är också ett stöd i möten på plats. Det är en beprövad teknik som uppfyller MDR och som förskrivs som hjälpmedel i regionen samt genom AK/FK.
TERA är en app, vars funktioner kan anpassas utifrån användarens och samtalspartners behov. Att kunna kommunicera via telefon och i möten utan hjälp av andra innebär ökad självständighet. Det leder till en bättre arbetsmiljö, effektivare användning av tid, stöd i innovationsarbetet och ökat välbefinnande för brukarna.